Sivut

keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Vettä vai suklaata?

Mulla on töissä tapana juoda 2-3 puolen litran kupillista vettä päivittäin. Yleensä se tuntuu hyvältä, mutta joskus ei tee mieli, esim. jos on liian kylmä ilman kylmää vettäkin tai jos maha on niin täynnä, ettei kaipaa lisää täytettä tai jos on jotain erikoista sotkemassa rutiineja.
Tänään oli sellanen päivä, ettei tullut juotua normisti ja iltapäivällä iski makeanhimo. Aloin muistella, että on tainnut ennenkin käydä näin. Sehän on ihan tunnettu fakta, että janoa erehtyy helposti lääkitsemään makealla, mutta mä en ole ennen huomannut sitä tässä yhteydessä. Siis että makeanhimo töissä iltapäivällä johtuisi siitä, etten ole juonut vettä hullun lailla. Sanon hullun lailla, koska toi mun normimäärä on aika paljon. Se käy ongelmalliseksi heti, jos ei pääse vessaan milloin tahansa. (Siksikin jätän joskus juomatta ;)
Mä olen kokenut janosta johtuvan makeanhimon vapaapäivinä, kun on suhattu jossain juomatta pitkään aikaan. Silloin kotiin tullessa aina väsyttää ja tekee mieli suklaata. Runsas veden lipittäminen auttaa lähes aina ja suklaanhimo menee ohi. Mutta siis noissa tilanteissa on ollut ihan kunnon nestehukka, eikä mikään "olen juonut vähän vähemmän kuin tavallisesti eli niin kuin normaalit ihmiset, joiden ei tarvii hypätä vessassa tunnin välein". Mutta tänään tulin ajatelleeksi, että ehkä mulla tosiaan on tasan kaksi vaihtoehtoa: joko hyppään vessassa tunnin välein tai kärsin suklaanhimosta?

Mä olen kova hikoilemaan heti, kun vähänkin liikun ja puuhaan jotakin. Sen sijaan töissä mua paleltaa, jos istun pitkään paikallani (vaikka mittari näyttää 23,5C!) Tuntuu siltä kuin kaikki elintoiminnot ja aineenvaihdunta hidastuis ja kroppa valmistautuis talviunille - tätä kun tapahtuu yleensä silloin, kun väsyttää tavallista enemmän. Tänään oli sellanen päivä. Epäilen, että siippa on alkanut kuorsaamaan entistä enemmän, mikä haittaa mun unia. Eilen se nukahti mua ennen ja mä sain kuunnella oikein kunnon pärinäkonserttoa. Sen saa hetkeksi hiljenemään, jos kuiskaa 'älä kuorsaa' tai paijaa kasvoja suun läheltä. Pitää siis löytää itselle sellanen hyvä asento, jossa voi nukahtaa, mutta käsi on siipan kasvoilla niin, että ylettyy paijaamaan aina volyymin kohotessa liikaa :D

2 kommenttia:

  1. Hei hitsi vieköön, minulla on ollut kamala makean nälkä pari päivää. No tänään oli iltapäivällä siihen päälle oikea nälkäkin, kun työpaikan jääkaapissa oli kyllä rahkaa, mutta ei ananasta ja pähkinöitä löytyi vaan pieni pussin pohjallinen.
    Mutta huomenna otan ja tarkistan, että tuleeko juotua kunnolla. Just nyt voisin väittää, että se on vähän unohtunut...

    VastaaPoista
  2. Unohtuu nimenomaan! Mä en oikein tunne janoa ennen kuin se on jo todella kova. Siksi pitää juoda säännöllisesti, vaikkei olis janokaan vielä.

    VastaaPoista