Sivut

tiistai 16. heinäkuuta 2013

Lomakilot

Kolmas lomaviikko on tässä aluillaan ja mä kävin aamulla puntarissa. Tuttuun tapaan mulle on taas kertynyt epätyypillisiä lomakiloja - miinusta rapiat kaksi kiloa. Mähän olisin ihan kohta normaalipainoinen, jos ei tarttis töissä käydä ;) Mikä siinä arjessa on niin erilaista, että sillon lihoo ja lomalla laihtuu?

1: Töissä istutaan toimistossa, mutta lomalla tehdään kaikkea aktiivista. Justhan siitä oli juttua, että mikään vapaa-ajan liikunta ei oikein tahdo riittää korvaamaan 8 tunnin töissä istumisen terveyshaittoja. Jos tää olis tärkein syy mun lomakiloihin niin sit oon aika hampaaton tän ongelman edessä. Mä koitan tehdä hommia seisten sen verran kuin jaksan ja muistan, mutten kyllä aio vaihtaa toimistotyötä mihinkään fyysiseen (ja paljon huonommin palkattuun ;)

2: Ruokailu on erilaista. Lomalla syön mitä ja milloin sattuu, kun taas arkena syön selvästi säännöllisemmin ja terveellisemmin. Arkena kärsin nälästä paljon useammin kuin lomalla - toisaalta lomalla on niin mukavaa, ettei pieni nälkäkään tunnu niin suurelta kärsimykseltä kuin töissä ;) Mutta siis erot mun ruokailuissa selittäis paremmin plus- kuin miinuskiloja!

3: Arkena usein väsyttää, mutta lomalla tulee nukuttua riittävästi. Voisko tää olla se oikea syy? Väsymyshän tunnetusti sotkee nälänsäätelyä ihan kybällä! Tähän olis tosi vaikee saada muutosta, koska a) arkena ei ehdi ajoissa rauhoittumaan niin, että sais unta ajoissa. Eli vaikka mua periaatteessa väsyttää illalla ja mä meen sänkyyn makaamaan niin en saa unta, koska päässä pyörii vielä illan tapahtumat ja kroppakin on usein vielä hereillä salilla käynnin jälkeen. Eikä salille ehdi aikaisemmin, kun pitää käydä töissä ja kaupassa ja syödä ja antaa ruuan laskeutua ja milloin mitäkin. Vuorokaudessa on liian vähän tunteja. Ja b) siippa tarvitsee vähemmän unta kuin mä ja mulla on suuria vaikeuksia mennä nukkumaan yksin aikaisemmin. Usein siitä tulee ääniä, kun siippa vielä puuhailee jotain ja mä tiedän, että se tulee kuitenkin kohta sänkyyn lukemaan ja mä herään, jos olen jo nukahtanut tai sitten sen lukeminen vaan häiritsee mua, enkä nukahda. Toki jos mä olisin itse jo ihan tosi väsy ja täysin valmis höyhensaarille niin siipan tekemiset ei pahemmin nukkumista estäis, mutta kun mulla tosiaan on jo itsekseni vaikeuksia saada unenpäästä kiinni iltaisin niin en kaipaisi mitään lisähäiriöitä... Pakko kuitenkin nyt vielä sanoa, että ei mulla arkena mitään massiivista univelkaa ole ja viikonloppuisin useimmiten saan unisaldot nollattua. Vajaan tunnin pidempiä hirsiä vetelen näin lomalla. Eli ei puhuta mistään pikkulasten äidin univeloista ;) Voikohan noin vähä edes vaikuttaa mitään?

Olisko jossain vielä joku muu mahdollinen selitys mystisiin lomamiinuskiloihin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti