Sivut

tiistai 8. lokakuuta 2013

Ihmeellinen ilmiö

Kyykkäsin tänään ekaa kertaa pitkään aikaan* ja päätin aloittaa tosi varovasti. Lämmittelin vartin crossarilla ja pitkän sarjan pelkällä tangolla. Eka sarja 40 kilolla tuntui tosi helpolta ja kevyeltä ja lopetin sen 15 toiston jälkeen, vaikka olisin jaksanut enemmänkin. Ajattelin tehdä vielä kaksi samanlaista sarjaa lisää ja lopettaa siihen, ettei tulis kintut liian kipeiksi huomenna.

Vaan mitä kävi, kun tartuin tankoon seuraavan kerran? En päässyt edes alas asti, kun lihaksiin iski jäätävä kipu ja sellanen kohta-kramppaa tunne. Ei auttanut muu kuin ladata tanko takas telineeseen ja verrytellä kinttuja ihan hissukseen. Hetken himmailun jälkeen pystyin ihan hyvin tekemään mavea sillä samalla 40 kilolla sekä pari kyykkyä omalla painolla ja pelkällä tangolla. (Ajattelin kevyen kyykkäilyn poistavan maitohappoja tms. hyödyllistä.)

Mulle on ennenkin käynyt sama homma. Tauon jälkeen tein ekaa kertaa askelkyykkyjä lenkillä. Hyvän lämmittelyn jälkeen otin ihan kevyesti 10 kyykkyaskelta /jalka, eikä se tuntunut missään. Kävelin hetken ennen seuraavaa sarjaa, jota ei sitten koskaan tullutkaan, kun meinas kaikki paikat krampata niin huolella.

Onko toi joku yleinen ilmiö? Onko sillä nimi? Miksi noin tapahtuu?

* seliseli: golfin ja lenkkeilyn lisäksi ei olis palautumiskapasiteetti riittänyt kyykkäämiseen kesällä

2 kommenttia:

  1. Hmm. Täällä siis yksi, joka piti neljän kuukauden tauon kyykkäämisestä. Minigolfasin niin paljon, etten ehtinyt muuta(?). Tai siis olin vaan ihan pihalla.

    Vähän vaihtelevasti asiat on edenneet sen jälkeen ja minuun iskee toisinaan mahdoton jäykkyys.

    VastaaPoista
  2. Mä oon viime aikoina törmännyt netissä niin paljon "don't skip leg day" aiheisiin kuviin, että mulle on iskenyt huono omatunto. Ihan naurettavaa sinänsä olla huono omatunto, kun olen kuitenkin liikkunut 4-5 päivänä viikossa. Pitäis jättää tunnontuskat niille, jotka makaa sohvalla 6-7 päivää viikossa ;)

    VastaaPoista