Sivut

perjantai 2. elokuuta 2013

Kenkäostospelko

Mä löysin tämmösen blogitekstin erilaisista tavoista pujottaa nauhat kenkiin, jos kengät ei istu ihan täydellisesti normaalilla nauhotuksella.
Mun kakkoslenkkareissa on ollut seuraavanlainen ongelma: Tavallisesti pujotetut nauhat ei suostu pysymään eri tiukkuudella päkiän ja nilkan kohdalta vaan melko nopeasti ne tasaantuu yhtä tiukalle/löysälle joka kohdasta. Käytännössä vaihtoehtoina on jättää nauhat niin löysälle, että päkiällä on riittävästi tilaa ja kantapää hölskyy, tai vetää nauhat niin tiukalle, ettei kantapää hölsky ja päkiään tulee hankauma.
Tuolta blogista löytyi tämmönen nauhoitus, jonka pitäis auttaa mun ongelmaan:


Olen nyt testaillut sitä pari kertaa ja totta tosiaan, se auttoi alkuperäiseen ongelmaan. Kantapää pysyi paikoillaan ja päkiällä oli tilaa riittävästi :)
Mutta ilmaantui uusi ongelma: Varpaat osuu kengän kärkeen eli kenkä on liian lyhyt. En mä ennen ole huomannut, että ne olis noin pienet. Ihan ku mun jalka olis kasvanut :(
Eilisellä lenkillä vielä vaivasenluut kipeytyi silleen omituisesti, että niihin sattui kävellessä, muttei hölkätessä. Jotenkin erilainen rasitus eri askellajissa. En tiedä kumpi on syy ja kumpi seuraus: Vaivasenluut kipeytyy, koska kenkä on liian pieni, vai kenkä on käynyt pieneksi, koska vaivasenluut on aiheuttaneet jalan kasvua.
Noi lenkkarit on ostettu puoltoista vuotta sitten samalta reissulta, jolta ostin kahdet muutkin kengät, jotka olen jo aiemmin havainnut vähän liian pieniksi. Sovitin niitä kaikkia kuitenkin tosi huolella ennen ostopäätöstä ja nyt mua pelottaa kaikki kenkäostokset, kun en kerran osaa ostaa sopivia, vaikka kuinka yritän.
Ihmeellistä ja hämmästyttävää muuten, että lomamatkalla jalka pystyi olemaan noin paljon pienempi kuin kotona. Luulis sen pikemminkin turpoavan matkustamisen ja epäsäännöllisen elämän takia.

2 kommenttia:

  1. Jalkahan saattaa tosiaan kasvaa iän myötä. Minulla on todella korkeakaarinen jalka, joka on vuosien myötä tullut "alaspäin" lähes kahden numeron verran.

    VastaaPoista
  2. Mä oon kuullut paljon tarinoita, joissa raskauden jälkeen on mennyt koko kenkävarasto uusiks, mutta en siitä, että jalka kasvais muuten vaan. Esim. omalla äidillä ei ole kasvanut vaan on ollut nro 41 aina.
    Mä oon tehny silleen tyhmästi, että oon ostanut paljon kenkiä "kun nyt kerrankin löytyi sopivat" ja sit niitä on käytetty tosi vähän ja nyt ne on saattaneet jäädä pieneksi vasrastossa.

    VastaaPoista