Sivut

keskiviikko 14. elokuuta 2013

Makeaa ainetta

Mä olen aina uskonut, että makeutusaineet on vaarattomia. Mä juon light limuja ja käytän Hermesetasta rahkassa tarvittaessa. Viime aikoina olen kuitenkin kuullut useammalta suunnalta väitteitä siitä, että makeutusaineet sotkee nälänsäätelyä ja aiheuttaa lihomista. Entäs jos syy-seuraus-suhde ei olekaan niin päin, että lihavuus on syy juoda light limua, vaan niin päin, että light limun juominen on syy lihavuuteen? Ennen olin ihan varma kannastani tässä asiassa, mutta nyt olen alkanut epäillä...

Yks päivä katsottiin Mikä meitä lihottaa? -sarjaa ja siinä kerrottiin jostain rottakokeesta, jossa osa rotista sai sokerilla makeutettua apetta ja osa makeutusaineella makeutettua. Makeutusaineita saaneet rotat söivät kokonaisuutena enemmän kaloreita ja lihoivat, kun taas sokeria saaneet rotat pysyivät painossaan. Siinä väitettiin, että tältä osin rotat ovat hyvin samanlaisia kuin ihmiset ja olisi hyvin mahdollista, että homma toimii ihmisillä samoin. Kerrassaan kiinnostavaa...

Tästä olen varma: Light limujen juominen ylläpitää mieltymystä makeaan ja tottumusta äärimmäiseen makeuteen. Mun limunjuonti on jostain syystä vähitellen vähentynyt (en ole erikseen yrittänyt vähentää) ja nykyään limu maistuu musta makeammalta kuin ennen. Ihan kuin makuaisti vähitellen kalibroituisi uudelleen ja tulisi herkemmäksi makealle. Se olis kyllä mahtavaa, jos niin tosiaan kävis. Ehkä sitten olis mahdollista saada tarpeekseen pienemmästä määrästä karkkia/suklaata/pullaa/jne. Koska herkkujen syömistähän ei voi lopettaa ennen kuin on saanut tarpeekseen, joten ainut tapa vähentää on oppia saamaan tarpeekseen vähemmällä. Kannattais varmaan ihan tarkotuksella pyrkiä vähentämään limujen ja muiden keinomakeiden käyttöä vielä vaan lisää :)

2 kommenttia:

  1. Mää kartan kyllä aika tosissani keinotekoisia makeutusaineita. Urheilujuomassani sitä on, mutta muuten en suostu semmosta sontaa syömään. =D

    VastaaPoista
  2. Hassuu, että sitä on urheilujuomassa. Siitähän on tarkoituskin saada energiaa, joten luulis sokerin olevan ihan OK.

    VastaaPoista