Sivut

lauantai 7. tammikuuta 2012

Jatkoa...

Piti vähän jättää kirjoittaminen kesken, kun lähdettiin ulos murkinalle, joten nyt jatkan siitä, mihin edellinen ajatus jäi :)
Ihmiskehon painonsäätelymekanismi on todella nerokas aparaatti, joka vastustaa tehokkaasti sekä painon nousua että laskua, jos keho on sen mielestä nyt juuri sopivassa painossa.
Silloin, kun mä lihoin ekaa kertaa (eli ekat 28 vuotta elämästäni ;) söin paljon ja ihan mitä tahansa, enkä silti lihonut enempää kuin noin kilon vuodessa. Ilmeisesti kroppa kulutti energiaa tuhlaillen, kun mä olin jo hyvässä lihassa, eikä nälänhätä uhannut. Sit aloin laihduttaa ja ihan alussa paino tippui suht helposti, mutta vähitellen homma muuttui yhä vaikeammaksi. Mä en enää ollutkaan niin hyvässä lihassa ja oli selvästikin nälähätä, joten energiaa piti säästää. Ilmiössä on tietenkin myös psyykkinen puoli, johon en nyt tässä puutu sen enempää kuin, että ihan oman henkisen hyvinvoinnin takia mä höllensin ruokakontrollia, mikä johti painon uuteen nousuun. Ja nyt olen taas samassa 85 kilon painossa, josta laihduttamisen aikanaan aloitin. Tällä tokalla kerralla mä olen lihonut paljon nopeammin kuin ekalla kerralla, ehkä noin viisi kertaa nopeammin. Jos alunperin lihoin kilon vuodessa niin nyt on tullut viisi kiloa vuodessa takaisin, vaikka olen mielestäni syönyt selvästi järkevämmin ja terveellisemmin kuin silloin, kun lihoin hitaammin. Eikö olekin mystistä?
Selityksenä on pakko olla joku kehon toimintamekanismi, jolla se pyrkii palautumaan nälänhädän jälkeen entiseen painoonsa. Näiden omien kokemuksieni vuoksi uskon The Fat Trap -artikkelin tutkimuksien olevan oikeilla jäljillä, vaikkei tuloksia vielä olekaan tieteellisesti vaaditulla varmuudella todistettu.
Tottakai jälleen on otettava huomioon myös psyykkinen puoli. Jos ihminen tykkää syömisestä niin paljon, että on alunperin lihonut niin eiköhän silloin tykkää syömisestä vielä laihtumisen jälkeenkin - ja on siten vaarassa lihoa uudelleen. Mutta pointti on siinä, että laihtumisen jälkeen lihoo helpommin kuin jos ei ole koskaan laihduttanut. Vaikka syö vähemmän kuin ennen niin silti voi lihoa. Siihen vielä se henkinen puoli päälle, että kun on kauan rajoittanut syömistään niin mieliteot on karanneet käsistä ja on todella vaikeaa pidättäytyä syömästä liikaa - etenkin kun entistä vähempi on jo liikaa! Lukekaa toi artikkeli, jos ei vielä auennut ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti