Sivut

perjantai 11. toukokuuta 2012

85,8 kg

Tän aamun punnitustulos oli siis tasan puoli kiloa vähemmän kuin viikko sitten. Suoraan oppikirjasta! Mähän olen aina ollut mallioppilaspinko ;) Ei vaan oikeesti, helppohan sitä on puoli kiloa tiputtaa, kun edellinen punnitus oli niin pian synttärien ja Vapun jälkeen ja tää punnitus taas tavallisen arkiviikon jälkeen. Nyt ne haasteet vasta alkaa!

Jos en olis vannonut perjantaipunnituksen nimeen niin olisin varmasti syönyt eilen peliä katsellessa jotain muutakin kuin naposteluporkkanoita. Jälleen kerran pakko sanoa, että mä olen onnekas, kun tykkään myös terveellisestä napostelusta. Porkkana on herkullista. Väsyneenä olis kyllä maistunut moni muukin murkina ;)

Toisaalta en halunnut syödä mitä tahansa senkään takia, että mä söin iltaruuaksi Harakanpesässä kana-caesarsalaatin ja halusin tarkkailla saanko siitä ilmavaivoja eli onko niitten kastikkeessa ksantaanikumia. Jos olisin syönyt jotain epämääräistä illalla niin ei vois yhtään sanoa, mikä aiheuttaa mitäkin. Nyt voin sanoa, että kyllä se salaatti jotain aiheutti, muttei kamalan pahasti. Eli sitä voi syödä, jos lähitulevaisuudessa ei ole tiedossa mitään ihmeempää, kuten koko päivän istumista palaverissa.

Jos jollain on norsun muisti niin saattaa vielä muistaa, kun multa meni hermo ilmavaivojen kanssa maaliskuussa. Juttelin ravintoneuvojan kanssa ja otin kokeiluun fodmap-ruokavalion sekä skarppasin jälleen ksantaanikumin (E415) välttelyn kanssa. Helpotus oli välitön ja olin onneni kukkuloilla - paitsi että ruokavalio oli sen verran rajoitettu, ettei sitä pysty pidemmän päälle ylläpitämään. Siksipä olen yrittänyt tässä vähitellen kokeilla eri ruokien sopivuutta mun vatsalle. Touhu on niin hidasta ja epämääräistä, ettei siitä ole ollut edes mitään raportoitavaa. Tässä kuitenkin yhteenveto tämän hetken käsityksestäni.

Maitotuotteet: No problems, thank god!
Viljatuotteet: OK, paitsi ruisleipä :(
Heraproteiini: Never again!
Ne hedelmät ja rehut, jotka eivät yleensä sovi ärtyvästä suolesta kärsiville: Voin syödä näitä kohtuudella ilman ongelmia, joskus jopa runsaastikin, mutta joskus pienikin määrä jo turvottaa. Selvästikään mikään yksittäinen rehu ei ole syyllinen vaan ne kaikki yhdessä. Mulla uppoaa helposti se puoli kiloa päivässä, puolitoista parhaassa, ja se määrä nyt taitaa tuottaa kaasua, vaikkei varsinaista ärtyvää suolta olisikaan ;)

E415: Pahis numero uno! Äärettömän ärsyttävää, koska tätä voi olla ihan missä tahansa, oikeesti, vaikka ranskalaisissa. Täällä on pitkä lista tuotteita, joissa sitä on ainakin. Lista on ihan wiki-tyyliin kerätty eli ei missään nimessä kattava vaan sitä voi ajatella enemmänkin vihjeenä siitä, mistä kaikista tuotekategorioista pitää katsoa sisällysluettelo ennen syömistä. Siis ihan kaikista! Kakka homma :(

Itse asiassa, kun ksantaanikumia voi olla missä tahansa ja mä syön joka päivä vähintään yhden aterian työpaikkaruokalassa tms. paikassa, jossa en voi olla varma aterian sisällöstä, on täysin mahdollista, että mun kaikki ilmavaivat johtuu ksantaanikumista, eikä mulla mitään ärtyvää suolta olekaan. Ruisleipä ja herahan nyt pierettää kaikkia eli se ei vielä ärtyvää suolta tee...

Jos joku nyt ihmettelee, miksi mä selostan näin pitkästi mun vatsan toiminnasta niin syy on tämä: Toivon tästä olevan apua jollekin toiselle, joka kamppailee vatsavaivojen kanssa. On kohtuullisen helppoa saada tietää, että kyseessä on luultavasti ärtyvän suolen oireyhtymä. Paljon hankalampaa onkin sitten löytää tieto, että on olemassa ruokavalio, joka oikeasti auttaa tuohon vaivaan suurella osalla potilaista. Mutta sitten onkin lähes mahdotonta löytää apua ja tietoa, jos edes fodmap-ruokavalio ei auta! Siinä tapauksessa suosittelen tarkkailemaan ksantaanikumia. Mulla kävi tuuri, kun Tartsu vinkkasi asiasta. Itse en varmaan olis ikinä kekannut koko juttua. Kiitos Tartsu!

1 kommentti:

  1. :) You're welcome :)

    Olipa hauska ylläri kun kävit, vaikka pikaisestikin siellä vanhassa paikassa!

    VastaaPoista