Sivut

sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Hölmöä hötkyilyä vai järkevää reagointia muutoksiin?

Mä olen nyt 7 viikkoa noudattanut Kunto Plussan juoksuohjelmaa, jonka tavoitteena on 12 viikon harjoittelun jälkeen juosta 10 kilsaa. Vielä olis siis 5 viikkoa jäljellä ennen Naisten Kymppiä. Olen ollut tyytyväinen siihen tahtiin, millä lenkit pitenee - ihan mun kunnolle sopiva progressio. Olen myös ollut tyytyväinen itseeni, kun olen onnistunut toteuttamaan kaikki ohjelmassa määrätyt lenkit, kolme kertaa viikossa.
Nyt siippa pyysi, että mä vaihtaisin käyttämään niillä duunissa työn alla olevaa adaptive training plania ja samalla taas beta-testailisin niitten systeemiä. Mä en haluis jättää kesken käynnissä olevaa ohjelmaa, koska ohjelman loppuun tekeminen tuottaa niin hyvän ja aikaansaaneen olon. Suunnitelman noudattaminen ja valmiiksi saattaminen on tyydyttävää. Toisaalta tää mun juoksu ei kuitenkaan ole niin haudanvakavaa ja varmasti ihan millä tahansa ohjelmalla pystyn treenaamaan riittävästi. Tietenkin haluan olla siipalle avuksi ja olen myös utelias näkemään niiden uusia juttuja, joten kai mun on pakko luopua Kunto Plussasta. Tiedän jo nyt, että tää merkitsee sitä, että yhden kunnialla loppuun viedyn ohjelman sijasta mulle tuleekin kaksi kesken jätettyä ohjelmaa. En nimittäin ole ajatellut jatkaa näin aktiivista lenkkeilyä enää Naisten Kympin jälkeen. Kalenterista pitää raivata tilaa golfille, eikä juoksu edes ole ihanteellista liikuntaa näin painavalle ihmiselle. Haluan ostaa mukavan pyörän ja alkaa polkemaan lenkkejä juoksun sijasta!

Tänään siis tein adaptive training planin mukaisen lenkin. Tavoitteena oli 1 h 15 min sykealueella 114-143 ja hienosti onnistuin valitsemaan reitin, jolla aikaa meni 1 h 18 min. Toi sykehomma on ongelmallinen, koska mun sykemittari hajosi lopullisesti viime kesänä. En ole kokenut tarvitsevani uutta, enkä viittis ihan vain tätä muutaman viikon testailua varten ostaa. Usean vuoden sykemittarin käyttökokemuksen perusteella tiedän, että mun syke on lenkin alussa kävellessä n. 110 ja lenkin lopussa n. 130. Kun lähden lenkin alussa hölkkäämään syke nousee nopeasti yli 140:een ja lähtee siitä sitten hiipimään ylöspäin. Joskus onnistun hölkkäämään pitkäänkin niin hitaasti, ettei syke nouse yli 160:n, mutta joskus se karkaa jo parin biisin jälkeen lähelle 170:ä. Pointtina siis se, etten mä juurikaan pysty hölkkäämään tolla määrätyllä sykealueella. Olin kapinallinen ja hölkkäsin silti isomman osan matkasta, joka muuten google mapsista tutkimalla näytti olevan aika tasan 10 km. Kännykkä ei ollut mukana reissussa, koska se ei mahdu juoksuhousujen takataskuun ja olin ekaa kertaa rohkeasti T-paidassa liikenteessä. Oli kerrassaan mahtava keli ja ihanaa olla ulkona, joten ei pätkääkään harmita, että vaihdoin ohjelmaan, jonka mukaan sain käydä pidemmällä lenkillä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti