Sivut

torstai 23. toukokuuta 2013

Juoksijan lihashuolto

Siinäpä eilisen juoksukoulun aihe. Aika tuttua huttua yleisesti ottaen, mutta tässä mulle uudet asiat:

Pohkeita voi venytellä liikaa. Sekään ei ole hyväksi. Mun ongelmapohkeet on voineet vähän paremmin nyt kesällä kuin talvella. Merkittävimmät muutokset pohkeiden kannalta ovat olleet venyttelyn väheneminen ja rasituksen lisääntyminen lenkkeilyn muodossa. Ehkäpä tässä on jotain…

Keskivartalon lihasten hyvä kunto johtaa siihen, että lantion asento on juostessa oikea. Mä sain viime kerralla juoksuasennosta palautetta ”Lantio erinomainen” eli tästä löytyi syy siihen :)

Pohkeen alaosaa ja akillesjännettä voi venyttää kuvan mukaisessa asennossa. Mun suosikki on venyttää portaalla/kynnyksellä seisten ja jos se ei ole mahdollista niin sitten teen sitä, mikä näyttää kuin yrittäisi työntää seinän nurin. Päkiä-vasten-seinää-tyylillä puolestaan en saa tuntumaa ollenkaan. Mutta siis noi mun venytykset tuntuu pohkeen ylä- ja keskiosassa, muttei siellä alaosassa, jossa taas tää kyyristelyvenytys tuntuu parhaiten. Mainio uutuus :)


Jos neljän tapaamiskerran juoksukouluun pitää osua yksi sadepäivä niin onneksi se osui juuri eiliselle. Ohjelmassa ei pitänytkään olla mitään juoksuharjoitusta vaan juoksua tukevia lihaskuntoliikkeitä ja venyttelyä. Tehtiin ne sitten sisällä. Ne lihaskuntoliikkeet olikin sit samoille lihasryhmille, joita mä treenasin salilla pari päivää aiemmin - sattui sopivasti ;) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti