Sivut

tiistai 27. maaliskuuta 2012

Fodmap ei laihduta

Siippa hämmästeli suuresti, etten mä ole laihtunut yhtään nyt, kun mulla on niin paljon ruokarajoituksia. Vielä enemmän se ällistyi, kun kerroin viime viikon ainoan varsinaisen herkun olleen Fazerin sininen suklaapatukka. Siippa kokee, etten mä saa nyt syödä juuri mitään ja se itse varmasti kuihtuisi pois tällä ruokavaliolla. Onhan se toki totta, että ihminen syö vähemmän, kun on vähemmän valinnanvaraa. Vertaa vaikka laivan seisovaa pöytää ja kotona laitettua illallista. Molempia saa syödä niin paljon kuin tahtoo, mutta buffetissa tulee aina syötyä enemmän. Tuolla perusteella siippa odotti mun laihtuvan ja itsekin ihan vähän uskalsin sitä toivoa.


Toisaalta, ne kamalat rajoitukset koskee lähinnä rehuja, etenkin kaikkia sellasia tunnettuja kaasuttajia kuin palkokasvit, kaalit ja sipuli. Myös fruktoosipitoiset hedelmät, kuten omena ja päärynä, on kielletty ja nuo kaksi ovat olleet merkittävässä osassa mun ruokavaliossa. Enpä hämmästyisi, jos koko kaasuvaiva olisikin pelkän fruktoosin syytä!


Enivei, rehujakin tulee syötyä enemmän, jos valikoimaa on enemmän. Nyt niitä tulee syötyä paljon vähemmän, kun valikoimaa on paljon vähemmän. Syön nyt tomaattia, kurkkua, salaattia, porkkanaa, maissia, banaania, sitrushedelmiä ja marjoja. Sallittujen listalla olisi jotain muitakin rehuja, mutta ne ei ole kuuluneet mun ruokavalioon tätä ennenkään, koska ne ovat liian harvinaisia tai omituisia tms, enkä ole nyt jaksanut niitä alkaa etsimään. Ja sitten on muutama rehu, joiden sopivuudesta ei ole yhteisymmärrystä internet-lähteissä, joten olen nyt varmuuden vuoksi jättänyt nekin pois.


Rehurajoituksen lisäksi ainut merkittävä muutos mun ruokavaliossa on viljojen poistuminen. Se kieltämättä vaikeuttaa ruokien keksimistä, kun monissa meidän vakiomurkinoissa on ainakin vähän viljaa. Pakko tunnustaa, että olen jo syönytkin leivitettyä possua ja kalaa sekä lihapullia - ilman seurauksia. En usko viljan olevan mulle ongelma, ainakaan kohtuullisissa määrissä pysyttäessä. Ajattelinkin palauttaa sen ruokavalioon ekana ja katsoa, mitä käy. Kohta saan taas aamupalaleipää, JES!


Viljatuotteiden ja rehujen tilalla pitää tietenkin syödä jotain muuta, esim. kananmunia, riisiä ja pähkinöitä. Eipä siis taida olla mikään ihme, ettei tällä ruokavaliolla pääse laihtumaan, kun kevyitä ruoka-aineita korvataan kaloripitoisemmilla ;) Siipallakaan ei olis paljon vaikeuksia tän kanssa, koska tässä sais kyllä syödä tavallista sokeria sekä perunalastuja - ja musta tuntuu, että siippa peijooni melkein elää niillä, kun se syö niitä niin usein :D


P.S. Kävin tänään ekaa kertaa ulkona lenkillä. Hyvin tarkenin ja jalat pysyi kuivina. Hölkkäsin 5 biisiä ja kävelin loput. Keskisyke oli 141 ja aikaa kului 15 sekuntia vajaa tunti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti