Sivut

perjantai 13. heinäkuuta 2012

Peetee

Vähän väliä mä kamppailen sen kysymyksen kanssa, kannattaisko mun palkata PT.
Toisaalta mä tykkään treenata, enkä tarvitse PT:tä huolehtimaan siitä, että tulee treenattua. Enkä ole lainkaan varma, olisinko valmis tekemään merkittäviä muutoksia treeni- ja ruokatapoihini, vaikka PT niin neuvoisi. Ruokavaliopuolella en kaipaa mitään väliaikaisia dieettiohjeita vaan etsin sitä viisasten kiveä, jolla voisin saada aikaan pysyvän muutoksen hitaasta lihomisesta hitaaseen laihtumiseen. Se ei ehkä ole tyypillisen PT:n alaa niin vahvasti. Epäilen, että mulla olis vaikeuksia luottaa PT:n ammattitaitoon, kun itsekin tiedän jo niin paljon näistä asioista (plus se ihmiselle tyypillinen muutosvastarinta ;)

Toisaalta taas...
Tavoitteet ja edistymisen seuranta motivoi mua. Olis kiva, jos joku ulkopuolinen objektiivinen taho seurais mun kehitystä ja auttais asettamaan sopivan haastavia tavoitteita. Mä ainakin kuvittelen olevani jo sellasella tasolla, että ”tavallisen perustreenin” lisäksi vois tarvita jotain erityiskikkoja, joilla saada lisää tehoja ja vielä parempia tuloksia. Tarttis siis olla todella ammattitaitoinen PT, joka osaa teettää erityiskikkoja edistyneemmille, eikä vain kannustaa sohvaperunoita liikkeelle.
Mulla on taipumusta treenata liikaa ja vetää itseni ihan piippuun. Tyypillisestä asiakkaasta poiketen PT:n tehtävä mun kanssa oliskin varmistaa, että mä treenaan sopivasti ja nousujohteisesti, enkä liikaa.
Olishan tossa ihan hyviä perusteluja. Ne vaan ei ole ne kaikkein tavallisimmat. Mun pitäis löytää tasan se oikea PT, joka sopii mun tiukkoihin vaatimuksiin ja jonka kanssa henkilökemiat pelaa…

Juttelin aiheesta siipan kanssa ja se oli vahvasti sitä mieltä, etten mä sais rahoille vastinetta PT:ltä, jos jatkan "tavallisena kuntoilijana". Jos aikoisin kilpailla jossain lajissa niin sitten kannattaisi hommata valmentaja. Tavallisen kuntoilijan tarpeisiin mä tiedän sen mielestä treenaamisesta ihan tarpeeksi eli voin olla itse oma PT:ni, kunhan vain maltan silloin tällöin katsoa asioita vähän etäämmältä ja objektiivisemmin. Ulkopuolista näkemystä saan tietenkin myös siipan kanssa juttelemalla. 

Aion nyt vielä entistä tietoisemmin säännöllisin väliajoin katsoa menneitä treenejäni ja arvioida, mikä meni hyvin ja mikä huonosti ja sen perusteella suunnitella, miten pitäis toimia jatkossa. Tavallaan leikin olevani jonkun toisen PT ja mietin, mitä neuvoisin häntä tekemään tiedossa olevien faktojen perusteella. Muillehan on tunnetusti helppo antaa hyviä neuvoja, joten jos koittais tehdä saman itselleen :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti