Sivut

sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Onko golf urheilua?

Viime sunnuntaina mittasin golfkierroksen sykemittarilla: 4h 32min, avg 105, max 150.
Tein saman myös tänään: 4h 2min, avg 106, max 148.
Keskisyke oli yllättävän matala. Mulla on sellanen muistikuva, että joitain vuosia sitten keskisyke oli reippaasti peruskestävyyden puolella, ehkä jotain 120. Silloin golfkierros oli tosi raskas rypistys ja olin sen jälkeen koko illan ihan dööd. Tänä vuonna olen ihan hämmästellyt, miten kevyttä pelaaminen on ollut. Ilmeisesti mun kunto on parantunut :) Aerobinen kunto paranee hitaasti ja salakavalasti, eikä sitä oikein voi mistään varmasti ja yksiselitteisesti havaita. Siinä mielessä voimailu on kivempaa, kun kehityksen huomaa heti.

Tuli puhetta siitä, onko golf urheilua. Eihän se mikään maksimisuoritus ole, mutta erittäin hyvää kuntoliikuntaa taviksille. Siinä kasvaa juuri se peruskunto, joka monella sohvaperunalla on huolestuttavan huono. Liikunnanvihaajille golfin voi myydä pelinä - peliin keskittyessään ei edes huomaa harrastavansa liikuntaa. Golf sopii kaikenkuntoisille ja ikäisille, vaikkei moni muu räjähtävämpää maksimisuorituskykykä vaativa laji sopisi. Hyväkuntoisille golf on hyvää kevyttä palauttavaa liikuntaa, jota moni ei oikein muuten jaksaisi harrastaa. Kannattaa kokeilla ;)
Onhan niitä paljon muitakin urheilulajeja, joissa taidolla on enemmän merkitystä kuin maksimaalisella suorituskyvyllä, esim. kelkkailu, ammunta ja uimahyppy. Loppupeleissä aika paljon on kiinni siitä, miten määrittelee urheilun. Mun mielestä urheilun tunnistaa siitä, että sen tulokset raportoidaan urheiluruudussa :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti