Sivut

perjantai 21. helmikuuta 2014

Sokerijokeri

Tiedättekönää sen väitteen, että nälkäkiukku johtuu verensokerin laskusta?
Eikös sillon kuvittelis, että sitä enemmän kiukuttaa, mitä matalampi on verensokeri?
Meillä on ollut anopin verensokerimittari lainassa ja mä oon mitannut kolmena aamuna paastosokerin tuloksin 4,7 ja 5,4 ja 4,7. Noina 4,7 aamuina ei ollut erityisemmin nälkä, mutta 5,4 aamuna oli kova nälkä ja itse asiassa mulla oli nälkä jo edellisenä iltana nukkumaan mennessä. Luulis ton menevän just toiste päin eli kovassa nälässä olis matalampi sokeri. Yhteneäkään aamuna ei kuitenkaan kiukuttanut, kuten ei normistikaan. Olen siinä mielessä aamuihminen, että yleensä herään hyvällä tuulella.
Yhtenä iltapäivänä sain lukemat 5,x muutama tunti aterian jälkeen, kun olo ei vielä ollut nälkäinen uudestaan. Toisena päivänä töiden jälkeen, muutama tunti välipalasta, sain tuloksen 5,6 ja silloin kiukutti silleen semisti, että olisin ehdottomasti odottanut sen näkyvän verensokerissa, jos kiukku johtuisi matalasta verensokerista. Tieteelliseltä kannalta on valitettavaa, ettei tässä ole ollut enempää nälkäkiukkuja, mutta muuten toki olen tyytyväinen, että olen oppinut syömään paremmin. Tutkimustulokset on jääneet muutenkin laihoiksi. En näe mitään korrelaatiota nälän määrän tai laadun ja verensokerin välillä. Ehkä se on ihan normaalia, kun ei ole mitään diabetesta. Ja kovin pieni oli otantakin tässä tutkimuksessa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti