Sivut

sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Varoittelua

O-ou, mun läppäri ei voi hyvin. Perjantaiaamuna se sanoi "Operating system not found" ja kieltäytyi käynnistymästä. Siippa suoritti jotain magiaa ja raportoi, että yksi kovalevyn raideista on failannut. Sitten piti pohtia, vienkö koneen takuuhuoltoon, jossa kestää X viikkoa, eikä työn laadusta ole takeita vai annanko siipan korjata varmasti huolella ja rakkaudella. Uusi kovalevy maksaa alle 100 euroa ja itse ostaessa voi periaattessa hankkia vähän paremman kuin huolto sinne laittaisi. Valitsin siipan korjauspalvelun, koska nörtiltä voi loppua happi ilman läppäriä.
Ensimmäinen huoltotoimenpide oli poistaa kaikki raidit ja sitten luoda ne uudestaan. Siinä touhussa tuhoutui kaikki data kovalevyltä sekä käyttöjärjestelmä. Onneks mun pari hassua dokkaria on google docsissa ja tuskin mä vanhoja kännykkäkuviakaan kauheesti kaipailen. Uudeksi käyttikseksi asennettiin Windows 8.1 ja nyt kone toimii taas moitteetta. Otan kuitenkin varoituksen todesta. Tuskin se kerran failannut kovo enää vuosikausia kestää, joten paras varautua henkisesti siihen, ettei tän läppärin varaan voi henkeään laskea ;)
Siipan mielipide oli, ettei tätä konetta olis saanutkaan viedä huoltoon, kun se kerta tällä tokeni. Että kyllähän nyt tän verran pitää ensin itse tehdä ja vasta sitten saa vielä huoltoon, jos ei toimi. Mä oon vähän eri mieltä. Eihän tommosia jekkuja kukaan normaali ihminen osaa tehdä. Vähän sama kuin sanois, ettei saa mennä lääkäriin vatsakivun kanssa ennen kuin on itse poistanut umpisuolen ja kokeillut, auttoiko se!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti