Sivut

lauantai 27. syyskuuta 2014

Aurinkoa ja raitista ilmaa

Kävin äsken lenkillä. Lähtiessäni mietin, millanen lenkki pitäis tehdä, miksi olen menossa lenkille, mikä sen tavoite on... Sen verran olen jo oppinut, ettei lenkillä käyminen laihduta, joten sen puolesta voisin jättää menemättäkin. Mulla ei myöskään ole mitään lenkkeilyyn tai aerobiseen kuntoon liittyvää tavoitetta, jonka kautta voisin päättää, millainen lenkki kannattaa tehdä.
Mulla luki kalessa tälle päivälle 'Lenkki' ja siksi painuin pihalle. Mulla vaan on tapana käydä lenkillä. Miksi mulla on sellanen tapa? Koska se on terveellistä ja mukavaa, kun saa raitista ilmaa ja näkee auringon ja saa tuntea veren virtaavan ja sydämen pumppavan ja kuunnella hyvää musaa. Noniin, noilla perusteillahan mun pitää siis vaan painella menemään fiiliksen mukaan mukavan tuntuista vauhtia. Problem solved :)
Siipan juttuja kuunnellessa mä saan aina paineita juosta kovempaa, veren maku suussa. Se on lapsena/nuorena harrastanut kilpaurheilua, eikä se ymmärrä ollenkaan tämmöstä tavallisten plösöjen kuntoliikuntaa. Siipan näkökulmasta mä hölkkään kamalan hitaasti ja ihan liian kevyesti. Se kun on mies ja vähemmän ylipainoinen niin se jaksaa juostaa hurjasti kovempaa kuin minä, vaikkei se edes lenkkeile. Viime viikolla se lähti mun kaa lenkille ekaa kertaa 13 viikon sairastelun jälkeen ja mä jäin heti nielemään sen pölyjä!
Mutta sitähän kukaan ulkopuolinen ei voi tietää, miten raskaalta mikäkin vauhti tuntuu toisen ihmisen nahoissa. Jos syke on yli 160 niin treeni on jo aika kovaa, vaikka vauhti olis mikä. Sykkeen perusteella mä kyllä juoksen kovaa, välillä jopa tosi kovaa, koska mä tykkään välillä vähän tappaa itseäni. Ehkä mun pitäis vaan aina kertoa siipalle juosseeni kovaa, eikä hölkänneeni ihan hiljaa eli puhua sykkeistä eikä kilsoista tunnissa.
Muutama viikko sitten pojat oli analysoineet mun Omegawave mittausdataa (olin antanut luvan käyttää sitä tuotekehityksessä) ja parikin eri tyyppiä oli kommentoinut, että joku arvo oli mulla todella hyvä. Se oli joku sellanen arvo, joka kertoo sydämen kunnosta ja koska se mitataan suoraan EKG:stä, se ei ole suhteessa kropan painoon. Mulla on tosi hyväkuntoinen sydän, mutta ylipainon takia se ei näy käytännön kuntotesteissä, kuten Cooperissa. Eihän ton pitäis mikään yllätys olla - onhan sydämen oltava tikissä, että se jaksaa tätä ruhoa juoksuttaa ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti