Sivut

keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Juoksutekniikkaa

Tänään juoksukoulussa puhuttiin juoksutekniikasta. Mun pitää kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:
Käsivarret ei sais olla niin koukussa vaan kyynärpäät vain 90 asteen kulmassa.
Kädet ei sais tulla edessä melkein yhteen.
Hartiat pitäis pysyä rentoina.
Katse eteenpäin, ei alaspäin.
Askellus ei saisi pomppia, sillä se rasittaa turhaan säärtä, joka joutuu jo muutenkin päkiätyylillä juostessa koville. Taisin kyllä saada kehuja siitä, miten hyvin mun sääret toimii... Teoriaosuudessa kun sanottiin, että hyvin tuetut nykylenkkarit aiheuttaa säärten ja nilkkojen heikentymistä, eikä ne monilla enää toimi kunnolla, jolloin ei saa kunnon ponnistusta askeliin. Mä luulen pienen pomppimisen johtuvan siitä, että juostiin niin lyhyitä pätkiä ja välissä levättiin niin paljon, että energiaa riitti. Lenkillä väsyy nopeesti sen verran, että askel muuttuu "hiihtävämmäksi" ja voimia säästävämmäksi ;)

Näihin virheisiin mulla ei ole taipumusta:
Etu- tai takakeno asento.
Lantion kiertoliike tai ristiinaskellus.
Lantion tippuminen alas ja polvien liiallinen koukistuminen.

Oikeestaan olen ihan tyytyväinen, sillä mä luulen just noiden virheiden, joita mulla ei ole, olevan vaikeimmat korjata, koska niitä ei ole niin helppo itsellään huomata. Noi mun virheet on kuitenkin sellasia, että ne kyllä huomaa, kun vaan muistaa ajatella asiaa :)

3 kommenttia:

  1. Ai sä oot juoksukoulussa! Hitto, mäki haluun!

    VastaaPoista
  2. No sen kun meet! ;)

    Se mun on tämmönen lyhyt, vain neljä kertaa: http://www.juoksukoulu.fi/sivut/juoksukoulun-sisalto
    ja tuolla on myös linkit eri seuroihin, jotka järkkää tota samaa settiä.

    Yks kaveri on täällä koulussa ja se on kans hyvä: http://runhigh.fi/

    VastaaPoista
  3. Menisin ja meenkin sitten (joskus) kun on aikaa ja rahaa edes vähän.

    VastaaPoista