Sivut

sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Kaikki riippuu täysin siitä, miten sen tekee

Aina välillä kuulee/lukee väittelyä salitreenin, jumpan, lenkkeilyn yms. lajien tehokkuudesta ja paremmuudesta. Mun mielestä niitä ei voi laittaa paremmuusjärjestykseen, koska tehokkuus riippuu täysin siitä, miten sen suorituksen tekee. Ja se taas riippuu pitkälti siitä, mistä tykkää ja missä lajissa jaksaa tehdä täysillä.
Mä otin tänään poikkeuksellisesti sykemittarin mukaan salille, kun halusin nähdä, mihin saakka syke nousee raskaissa sarjoissa. Mavessa ja askelkyykyssä se nousi yli 170:een, kylki- ja pohjeliikkeissä yli 150:een. Eli kyllä bodatessakin tarvitaan hyvää aerobista kuntoa, ettei jää sarjat sen takia kesken!

Soutulaite 10min
Golfsvingi taljassa 3*15 per puoli
Mave lämppärit + 3*12*60kg
Askelkyykkykävely 3*40 askelta
Sivutaivutus 3*20*20kg
Pohkeet omalla painolla yhdellä jalalla 3*20
Tässä vaiheessa katsoin sykäristä väliaikatiedot pelkälle salitreenille: 60min, keskisyke 146 ja kulunut 590kcal.
Sit tein vielä 4 kertaa hooveria ja 15 min crossaria, minkä jälkeen lopputulos oli 1h 25min, keskisyke edelleen 146 ja kulunut 845kcal.
Salitreenistä näyttäis tulevan tasan samanlaisia lukemia sykäriin kuin juoksumatosta ja spinusta - minulla. Mä tykkäänkin kaikista kolmesta ja teen kaikkia yhtä antaumuksella :)

3 kommenttia:

  1. Saitko sykemittarista graafia ulos? Tosin hyvät sykkeet ja hyvä kulutus sulla. Mä en tuollaisiia lukemiin pääse salitreenissä, vaikka hiki virtaakin (tietty jos suhteuttaa meidän elopainot). Pitäisi varmaan vetää tiuhempaana ja samoilla painoilla kuin sä :D

    Oma lapsi on aina kaunein ... eli se laji mihin on hurahtanut on tottakait se parhain mahtavin/tehokkain jne :) Mulla on monta "lasta"

    VastaaPoista
  2. Mulla tosiaan on sellanen mittari, josta vois siirtää tiedot koneella infrapunalla, mut se touhu jaksoi kiinnostaa ehkä ekan vuoden. Nyt ei ole sitä softaa enää missään asennettuna ja ir-mokkulakin on hukassa :D
    Totta kyllä, että harvat vetää itseään salilla niin piippuun kuin minä, eli tyypillisesti naisille lenkki on varmaan tehokkaampi treeni kuin sali.

    VastaaPoista
  3. Olen täysin samaa mieltä kanssa Katti. Ihan sama mikä laji on kyseessä, niin kyse on tehoista. Itselleni salitreeni on vastapainoa muuhun treenaamiseen. Mutta tiedän, että siinä saa hien päälle ja sykkeet helposti nousemaan, jos vaan tekee oikeasti kunnon painoilla ja siirtyy sopivan palautumisen jälkeen toiseen liikkeeseen.

    VastaaPoista