Sivut

maanantai 5. maaliskuuta 2012

Tuhlailuhaaste

Blogeissa on kiertänyt se haastekysymys, mitkä viisi asiaa tekisit tai ostaisit, jos rahasta ei olisi pulaa. Tarkka sanamuoto ja sitä myötä kysymyksen tulkinta vähän vaihtelee. Täysin rajoittamattomalla rahamäärällähän voisi vaikka maksaa pois valtionvelan, tarjota kaikille ilmaisen terveydenhuollon sekä kaikki muutkin peruspalvelut, pelastaa kodittomat eläimet ja poistaa leipäjonot. Siinä ei vaan olisi mitään kiinnostavaa. Kiinnostavamman blogipostin saa kertomalla itsekkäistä tuhlailuhaaveistaan ;)
Minä ilman muuta lopettaisin työnteon ja ryhtyisin kokopäivätoimiseksi harrastelijaksi. Niitä harrastuksia vois sitten vaihdella fiiliksen mukaan urheilusta kulttuuriin ja matkailusta vapaaehtoistyöhön (sillä let's face it, ihminen kaipaa elämäänsä jotain merkityksellistä sisältöä ja sitä saa toisten auttamisesta).
Ostaisin ison lukaalin ja palkkaisin riittävän henkilökunnan sitä pyörittämään - kokkaus, siivous ja kunnossapitotyöt ei nimittäin paljon nappaa ;)
Nyt huomaan, ettei tässä ole mitään järkeä näin yleisellä tasolla. About kaikki loput tuhlailut voi nimittäin jo upottaa noihin edellisiin kohtiin - kotiin ja harrastuksiin... Pakko keksiä lisää rajoituksia, jotta tähän tulee jotain mieltä!
Jos saisin ostaa viisi asiaa? Ostaisin viisi tuottoisaa firmaa ja eläisin niitten tuotoilla. Ei kelpaa.
Jos saisin ostaa viisi fyysistä tuotetta? Googlettaisin vielä vähän huolellisemmin maailman kalleimmat esineet, jotka sitten myisin saman tien. Ei kelpaa!
Jos saisin ostaa viisi fyysistä tuotetta ja ne pitäisi tulla omaan käyttöön eikä myytäväksi? 
Uusi suuri koti, jossa olisi ainakin iso autotalli, täydellinen harrasteverstas siipalle, uima-allas yms. pientä luxusta.
Kaksi autoa, koska hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä ei vaan enää ole tonttimaata tuolle meidän uudelle kodille ;)
Tässä kohtaa alkaa taas pykimään... Mitkähän kaksi asiaa olis vielä niin kalliita, että ne kannattais listata tässä? Oon niin ahne, etten halua tuhlata edes tätä teoreettista tilaisuutta sellasiin asioihin, joihin mulla vois olla varaa muutenkin, enkä sellasiin, mitä en oikeasti edes haluis, kuten mökki tai purjevene :D Valitettavasti juuri äsken itse rajasin ulos palvelut, kuten siivooja, kokki, kampaaja, hieroja... 
No jaa, ehkä tän haasteen tärkein tavoite ei ollutkaan listata tasan viittä asiaa vaan kertoa lukijoille jotain minusta?

2 kommenttia:

  1. Hehe, juuri pari viikkoa sitten sä totesit, että "Todellakin sais ajan kulumaan, jos ei olis rahasta puutetta! Sellaset asiat kuin siivous ja ruuanlaitto olis ihan ok ajankulua" ja nyt siivous ei enää nappaakaan.

    Olet oikeassa - ihminen kaipaa elämäänsä merkityksellistä sisältöä, jota saa mm. toisten auttamisesta. Mä oon ihan fiiliksissä, kun mä koen että mun palkkatyö tuo mulle just tota. Vaikka mulla olisi loppumaton rahahana, mä haluisin tehdä silti just mun työtä. Vitsi että mä oon onnekas.

    VastaaPoista
  2. Busted! Pakko silti selitellä, että silloin en ajatellut rahaa olevan ihan niin hillittömästi kuin tässä haasteessa. Silloin ajattelin tyyliin eläkkeellä oloa eli että tulee toimeen, vaikkei käy töissä, muttei ole sikarikas :)
    Hitsit kun ammatinvalinta pitää tehdä niin nuorena... Nyt vois lääkis kiinnostaa paljon enemmän kuin silloin!

    VastaaPoista