Sivut

maanantai 31. lokakuuta 2011

Carpe diem - carpe karppi

Viikonlopun bakkanaalien jälkeen oli ihanaa syödä karpisti :) mutta eiköhän tää mee ohi ennen ens lauantain illanviettoa ;)
Katselin A-talkin karppauskeskustelua melkein tunnin ennen kuin totesin, että salille meno on isompi terveysteko kuin mokoman jaarittelun töllötys! Niinpä sitten kävelin matolla ja poljin kuntopyörää 67min, avg 136, 621kcal. Oon aivan saletti, että tolla oli enemmän merkitystä kuin VHH vs. VT valinnoilla :)

A-talkin keskustelu oli vielä harvinaisen tylsää, sivistynyttä ja kiihkotonta. Kumpikin puoli oli tavallaan oikeassa, sillä he puhuivat eri asioista!
Karppirouva puhui omista (ja muiden karppaajien) henkilökohtaisista kokemuksista: Minä kuuntelen omaa kroppaani ja karppina minulla on paljon parempi olo. VT-pappa ei kuitenkaan vastannut: Minä syön virallisten suositusten mukaan ja minulla on todella hyvä olo. Oikeesti, eihän kukaan ala karppamaan, jos olo on hyvä VT:llä! Karppaamaan rupee ne, jotka voi huonosti, on lihavia tai on muuta ongelmaa. Jos ei ole ongelmaa, ei ole tarvetta muuttaa ruokavaliota.

Virallinen taho ei mitenkään voi suositella karppausta kaikille/kenellekään, ellei sen pitkäaikaisia vaikutuksia tunneta. Viranomaisten tehtävä on varmistaa kattavin tieteellisin kokein, että asia on vähintään turvallista ja mieluiten hyödyllistä ennen kuin sitä suositellaan koko kansalle. Tätä asiaa se VT-pappa yritti selittää, muttei oikein osannut sanoa sitä niin, että vastapuoli ymmärtäisi. Lieneekö tämä niin arka aihe, ettei tappelupukarit oikein haluakaan ymmärtää toisiaan?

Koko tää vastakkainasettelu ärsyttää mua aina vaan enemmän. Pitäis lopettaa koko asian seuraaminen! Ihmiset vaan on erilaisia, joten kaikille ei sovi sama ruokavalio. Piste.

3 kommenttia:

  1. Oletko kuullut Hormooni dietistä?
    http://hormonidieetti.fi/
    Siinä sitten vielä toinen juttu. Kaikkihan ovat erilaisia ja reagoivat eri ruokiin eri tavalla.
    Vaikka meillä kaikilla sama perus viritys olemme kuitenkin yksilöitä.

    VastaaPoista
  2. Joskus luin jonkun artikkelin, jossa kerrotiin asiasta. Jäi sellanen mielikuva, että kaikille suositeltiin about samaa ruokavaliota riippumatta siitä, mikä hormoni (muka) oli pielessä. Eri sanamuotoja käyttäen kaikille suositeltiin turhien hiilarien välttämistä ja hyviä rasvoja.
    Sen verran utelias olen kuitenkin, että olis hauska käydä siinä mittauksessa ja kuulla, missä päin kehoa mulla on suhteessa enemmän rasvaa - ja mitä ne mulle suosittelis. Hinta vaan on sen verran kova, ettei sinne viitsi mennä, kun ei ole "tosissaan"...

    VastaaPoista
  3. Mua ärsyttää myös ruokavaliokeskustelu suuresti. Tuntuu siltä, kuin perusongelma olisi tosiaan siinä, etteivät keskustelijat edes halua ymmärtää, mitä toinen puoli sanoo. Eniten siinä ärsyttää se, että oikeastaan molemmat osapuolet ovat pitkälti samaa mieltä mutteivät kuitenkaan voi myöntää sitä. Mä en ole koskaan oikein vakavasti keskustelua seurannutkaan (ei tulisi mieleenkään katsoa esim. jotain asiaan liittyviä tv-ohjelmia tai lukea kummankaan leirin nettisivuja), mutta joskus siihen aina törmää ja sitten kyllä ottaa suuresti päähän. Pahempaa kuin HS-keskustelut.

    VastaaPoista