Sivut

maanantai 5. joulukuuta 2011

Luulotauti

Väki lakoaa kuin vilja flunssan kourissa punkanpohjalle. Mun vastustuskyky kestää kyllä julkiset kulkuvälineet, kauppakeskukset, sairaana töihin tulevat työkaverit  ja muut tollaset julkiset tartuttajat. Mutta siinä vaiheessa, kun siippa alkaa köhimään, on vain ajan kysymys, milloin on mun vuoro. Tyypillisesti siippa ei tule kovin pahasti kipeäksi, eikä ole töistä poissa, mutta inha pikkutauti voi kestää pitkäänkin. Mä sinnittelen yleensä aika pitkään ennen kuin lankean, mikä tylsästi pidentää koko perheen sairausaikaa, kun ensin on kipeenä toinen ja sitten vasta toinen. Mä tuun usein pahemmin kipeäksi (tai ainakin valitan enemmän ;) Mulle nousee kuumetta ja olen poissa töistä, mutta paranen ehkä nopeammin, "kerralla kunnolla" jos niin voi sanoa. Mun ensimmäinen ja viimeinen ja pahin oire on aina kipeä kurkku. Toisinaan muut oireet on niin vähäisiä, etten edes muista niitä jälkeenpäin. Kurkku estää nukkumisen, kun koko ajan pitää niellä jotain, juoda tai imeskellä tabletteja, kun suu on ku beduiinin sandaali. Eihän flunssassa muuten mitään kamalaa olekaan, mutta kun ei saa nukuttua!
Siippa on nyt ollut viikon verran nuhainen ja tänä aamuna mulla oli kurkussa ihan pieni luulotaudin tunne. Ei se vielä mitään oikeesti ollut ja lähti pois aamukahvilla. Nyt vaan tiukasti salille joka päivä, kun vielä voi! Joskus oon yrittänyt estää taudin tulon jättämällä salin väliin, kun on ollut tämmönen luulotauti. Ei auttanut. Joskus taas olen mennyt salille, vaikka taudin alkuoireet on jo olleet selvemmät. Eikä se tauti sitten iskenytkään! Päätin siis, ettei etukäteen kikkailu kannata, vaan paras on vaan elää ihan normaalisti ja jättää sali väliin vasta sitten, kun on kipeenä :D

2 kommenttia:

  1. Varmistelun varmistelu on vähän turhaa. Jää sitten kotiin, kun selvästi tuntee, ettei ole kunnossa. Itse podin viikon semiflunssaa ja totesin, että hilaan itseni salille ellei tule selkeää flunssaoiretta. No, ei oo tullut, nenä vain vuotaa.

    Itse olen kyllä koputellut puuta tänä syksynä ahkerasti, ainakin henkisesti. Töissä useampi kollega on potetun sinnikästä flunssaa pari kuukautta ja yksi yskinyt kylkiluuhun murtuman eikä kyse ole (kenelläkään) edes mykoplasmasta, on nimittäin testattu.

    VastaaPoista
  2. Mullakin oli kerran yskässä sellanen kylkikipu, että epäilen kylkiluun murtuneen. Mut eihän sille oikein mitään voi tehdäkään, onneksi parani itsestään!

    VastaaPoista